Alla webbadresser tillhörande SKJVB-projektet, men inte begränsade till: BIBELN.ONLINE - BIBELBIBLIOTEKET.SE, använder cookies för att garantera att du får den bästa tänkbara upplevelsen när du besöker webbplatsen. Se vår integritetspolicy för mer information om det här. För att godkänna användningen av icke-essentiella cookies, vänligen klicka "Jag håller med"
* Rom. 1: 7. 1. Cor. 1: 2. 2. Cor. 1: 1.
* Gal. 1: 3. 1. Pet. 1: 2.
* 2. Cor. 1: 3. 1. Pet. 1: 3.
* Rom. 8: 29, 30. Col. 1: 23. 2. Thess. 2: 13. 2. Tim. 1: 9. * Luc. 1: 75. Eph. 5: 27. Tit. 2: 12.
* Rom. 8: 15. Gal. 4: 5.
* Matth. 3: 17. cap. 17: 5.
* Ap. G. 20: 28. Col. 1: 14. Ebr. 9: 12. 1. Pet. 1: 18, 19. * Rom. 9: 23. Eph. 2: 7. Phil. 4: 19.
* Rom. 16: 25. Eph. 3: 9. Col. 1: 26. * 2. Tim. 1: 9. Tit. 1: 2. * 1. Pet. 1: 20.
* Gal. 4: 4. * Col. 1: 20.
* Rom. 8: 17. Col. 1: 22.
* Rom. 8: 15, 16. 2. Cor. 5: 5. Eph. 4: 30.
* 2. Cor. 1: 22. * Rom. 8: 23. * 5. Mos. 7: 6.
* Rom. 1: 9. Phil. 1: 3. 1. Thess. 1: 2. 2. Thess. 1: 3.
* Col. 2: 12.
* Ap. G. 2: 24, 32. * Ps. 110: 1. 1. Cor. 15: 25. Col. 3: 11. Ebr. 1: 3. 1. Pet. 3: 22.
* Phil. 2: 9. Col. 2: 10.
* Ps. 8: 7. * Eph. 4: 15. cap. 5: 23. Col. 1: 18.
V. 4. (a) Utvalt i honom) Nämliga Christo. Härav se vi, att Gud haver icke absolute, det är: förutan alltings anseende utvalt några, och några förskjutit: utan han haver ansett Christum, och således tron, med vilken vi honom anamme, och hans förtjänst oss tillägne.
V. 10. (b) Sammanfatta) Gud vill, att Christo skola allting undergiven, och han för en HERRA och huvud hållen varda. Psal. 8: 7. Så att den honom icke haver, han skall ingen Gud hava.
V. 11. (c) Som allting verkar) Nämliga vad denna vår salighet tillkommer.
V. 20. (d) Och satte honom på sin högra hand) Nämliga efter hans Mandom. Ambr. l. 5. de fide cap. 7. Secundum carnem itaque omnia ei subjecta traduntur, secundum quam à mortuis resuscitatus est. Damasc. orth. fid. l. 4. cap. 2. Dextram igitur intelligimus gloriam & honorificentiam Deitatis, &c.
V. 22. (e) Allting) Christus är ett sådant huvud till Församlingena: att han likväl en Herre är över djävulen, världena, etc.
V. 23. (f) Som allt i allom uppfyller) Christus är och verkar all verk i all creatur, därföre äro all creatur uppfyllt med honom: alltså är ock hans Christeliga Församling hans uppfyllelse, så att hon är med honom en fullbordad kropp.
* Col. 2: 13.
* Joh. 14: 30. * Col. 3: 6, 7.
* Rom. 10: 12.
* Rom. 5: 6, 8, 10. * cap. 6: 4. cap. 8: 11. Col. 2: 12, 13. cap. 3: 1, 3.
* Rom. 3: 24. cap. 4: 16. Tit. 3: 5.
* Rom. 3: 20, 27. cap. 4: 2. cap. 9: 11. cap. 11: 6. 1. Cor. 1: 29, 30. 2. Tim. 1: 9.
* Ps. 100: 3. Esa. 29: 23. * Eph. 1: 4. cap. 4: 24. Tit. 2: 14.
* 1. Cor. 12: 2. Eph. 5: 8. Col. 1: 21.
* Rom. 9: 4.
* Joh. 10: 16. * Ap. G. 10: 36. Rom. 5: 1. Col. 1: 20.
* Col. 2: 14. * 2. Cor. 5: 17. Gal. 6: 15.
* Rom. 6: 6. cap. 8: 3. Col. 1: 20.
* Esa. 57: 19.
* Joh. 10: 9. cap. 14: 6. Rom. 5: 2. Eph. 3: 12. Ebr. 4: 16. cap. 10: 19, 20.
* Gal. 6: 10. Phil. 3: 20. Ebr. 12: 22, 23.
* 1. Cor. 3: 9, 10. * Uppenb. 21: 14. * Pf. 118: 22. Esa. 28: 16. Matth. 16: 18. 1. Pet. 2: 4.
* 1. Cor. 3: 17. cap. 6: 19. 2. Cor. 6: 16.
* 1. Pet. 2: 5.
V. 1, 5. (a) Döde i synderna) Här ser man att människan av egna krafter platt intet kan hjälpa till att omvända sig, eller uppstå ifrå sina synder, mer än en död kan hjälpa till att uppväcka sig ifrå döden.
V. 14. (b) Av bådom) Nämliga, Judom och Hedningom.
V. 15. (c) Nämliga, budordens Lag) Lagen var ovänskapen emellan Judarna och Hedningarna: ty därigenom ville Judarna vara bättre; men nu sedan alle igenom Christum hava Andan utan Lagen, haver den ovänskapen en ända, och den ene är såsom den andre.
* Ap. G. 21: 33. Eph. 4: 1. Phil. 1: 7, 13, 16. Col. 4: 3. 2. Tim. 1: 8. cap. 2: 10. Philem. v. 1.
* Ap. G. 9: 15. cap. 13: 2. 1. Cor. 4: 1.
* Eph. 1: 9, 10. Col. 1: 26. * Ap. G. 22: 17, 21. cap. 26: 16, 17. Gal. 1: 11, 12.
* Ap. G. 20: 28.
* Gal. 3: 14. Eph. 2: 15, 16.
* Rom. 1: 5.
* 1. Cor. 15: 9. Gal. 1: 16. cap. 2: 8. 1. Tim. 1: 13, 15. * cap. 2: 7. 2. Tim. 1: 11.
* 2. Tim. 1: 10. Tit. 1: 2, 3. 1. Pet. 1: 20. * Rom. 16: 25. * Joh. 1: 3. Col. 1: 16. Ebr. 1: 2.
* Joh. 10: 9. cap. 14: 6. Rom. 5: 2. Eph. 2: 18. Ebr. 4: 16. cap. 10: 19, 20.
* Phil. 1: 14. Col. 1: 24. 1. Thess. 3: 3.
* Eph. 6: 10. * 2. Cor. 4: 16.
* Col. 2: 7.
V. 10. (a) Förstadömen) Ändock Guds Änglar äro fulle av Gudi, så förfara de likväl dagliga på Christenheten nya nåder och gåvor, som Gud dageliga utgiver; såsom ock Christus Luc. 15: 10, säger, att Änglarna fröjda sig över en syndare som sig bättrar.
V. 18. (b) Vad bredden) Kärleken bevisar att tron är rättsinnig; hon begriper då att intet är så brett, långt, djupt, högt, där Christus icke förmår och kan hjälpa; och fruktar sig intet, varken för synden, döden, eller helvetet, vare sig brett, långt, djupt, rc. Såsom i Psal. 139: 7, skrivet står: Vart skall jag gå för dinom anda, rc.
V. 19. (c) Christi kärlek övergår) Det är en mycket större ting, älska Christum, än mycket kunna predika: ty förståndet uppblås; men kärleken förbättrar. Item, den som älskar Gud, han är känd av honom, 1. Cor. 8: 1, 3. Item, Petre, älskar du mig? Joh. 21: 15.
(d) Uppfyllde med Guds fullhet) Det är, att Gud allena regerar, och verkar uti eder, och I ären fulle av honom.
* Eph. 3: 1. * 1. Mos. 17: 1. 1. Cor. 7: 20. Phil 1: 27. Col. 1: 10. 1. Thess. 2. 12.
* Col. 1: 11. cap. 3: 12. 1. Thess. 5: 14.
* Rom. 12: 5, 10. Eph. 2: 16. * 1. Cor. 12: 4, 11.
* 1. Cor. 12: 5. * Mal. 2: 10. 1. Cor. 8: 4, 6. cap. 12: 6.
* Rom. 12: 3, 6. 1. Cor. 12: 11.
* Ps. 68: 19 Col. 2: 15.
* Joh. 3: 13. cap. 6: 62.
* Ap. G. 2: 33.
* Ap. G. 21: 8. 2. Tim. 4: 5. * Rom. 12: 7. 1. Cor. 12: 28.
* Eph. 1: 23. Col. 1: 24.
* 1. Cor. 14: 20. * Ebr. 13: 9.
* Eph. 1: 22. cap. 5: 23.
* Rom. 12: 5. 1. Cor. 12: 27.
* Eph. 2: 12. 1. Thess. 4: 5.
* Rom. 1: 24, 26.
* Rom. 6: 6. Eph. 2: 2, 3. Col. 2: 11. cap. 3: 9. Ebr. 12: 1. 1. Pet. 2: 1. cap. 4: 2.
* Rom. 6: 4. cap. 12: 2.
* 2. Cor. 5: 17. Col. 3: 10.
* Zach. 8: 16. 1. Pet. 2: 1. * Rom. 12: 5.
* Ps. 4: 5.
* 1. Pet. 5: 9. Jac. 4: 7.
* Ap. G. 20: 34. 1. Thess. 4: 11. 2. Thess. 3: 8, 12.
* Matth. 12: 36. Eph. 5: 3, 4. * Col. 3: 16.
* Esa. 7: 13. cap. 63: 10. * 2. Cor. 1: 22. cap. 5: 5. Eph. 1: 13, 14. * Rom. 8: 16, 23.
* Col. 3: 12, 13. * Matth. 6: 14. Marc. 11: 25. Phil. 2: 12.
V. 1. (a) I den kallelse) Förstås den gemena kallelsen, därmed de voro kallade till Guds nåd och kunskap.
V. 8. (b) Fängelset) Det är: Syndena, döden, och samvetet, att de oss icke behäkta eller hålla måga.
V. 10. (c) Allting uppfylla) Att han skulle verka allting i allom, och honom förutan intet gjort, talat eller tänkt varda; och det efter mandomen: ty efter Gudomen haver han tillförene allting uppfyllt. Såsom den gamla Kyrkones Lärare Theophylactus härpå skriver: Ut omnia impleat dominatione operationeque, idque in carne: quandoquidem Divinitate jam antea cuncta compleret. Det samma skriver Oecumenius här över.
V. 12. (d) Fullkomnande) Det är: väl tillrustade, och i alla måtto försörjde och tillredde, så att intet fattas till Christenhetenes ämbete.
V. 14. (e) Genom människors skalkhet) De där lära människodikt, och bruka därtill den H. Skrift, lika som spetsbovar bruka tärningarna.
* Matth. 5: 45, 48. Luc. 6: 36.
* Joh. 13: 34. cap. 15: 12. 1. Thess. 4: 9. 1. Joh. 3: 11, 23. cap. 4: 20. * Gal. 2: 20. Ebr. 8: 3. cap. 9: 14. 1. Pet. 3: 18.
* Eph. 4: 29.
* Marc. 7: 21. Gal. 5: 19.
* Col. 3: 5. * 1. Cor. 6: 9, 10. Uppenb. 22: 15.
* Jer. 29: 8. Matth. 24: 4. Marc. 13: 5. Luc. 21: 8. 2. Thess. 2: 3. * Rom. 1: 18. Col. 3: 6.
* 2. Cor. 3: 18. 1. Thess. 1: 9. * Joh. 12: 36.
* Gal. 5: 22.
* Rom. 12: 2.
* Matth. 18: 17. 2. Cor. 6: 14. 2. Thess. 3: 14. * Rom. 13: 12. 1. Cor. 5: 8. cap. 10: 20. Ebr. 9: 14.
* Joh. 3: 20, 21.
* Rom. 13: 11. * Esa. 60: 1. 1. Cor. 15: 3, 4. Col. 3: 1. * Rom. 6: 4, 5. cap. 13: 11. Eph. 2: 5.
* Col. 4: 5.
* Rom. 12: 2.
* Ords. 20: 1. cap. 23: 29, 30. Esa. 5: 11, 22. Luc. 21: 34.
* Col. 3: 16.
* Col. 3: 17. 1. Thess. 5: 17. Ebr. 13: 15. 1. Pet. 2: 5.
* 1. Pet. 5: 5.
* 3. Mos. 3: 16. 1. Cor. 14: 34. Col. 3: 18. Tit. 2: 5. 1. Pet. 3: 1.
* Rom. 12: 5. 1. Cor. 11: 3. cap. 12: 27. Eph. 1: 22. cap. 4: 12, 15. Col. 1: 18, 24.
* Col. 3: 19. 1. Pet. 3: 7. * Gal. 1: 4.
* Joh. 3: 5. Tit. 3: 5. 1. Pet. 3: 21.
* Högv. 4: 7. Eph. 1: 4. Col. 1: 22.
* 1. Cor. 6: 15.
* 1. Mos. 2: 24. Matth. 19: 5. Marc. 10: 7. 1. Cor. 6: 16.
V. 8. (a) I voren mörker) Det är: I såten uti mörker och villfarelse, och visste intet Guds vilja: men nu ären I upplyste genom Evangelii predikan, att I veten huru I leva skolen.
V. 13. (b) När det av ljuset) Det är: av Guds ord.
V. 16. (c) Köpandes tiden) Eller, akter tillfället.
(d) Ty dagarna äro onda) Enom Christnom möta så mångahanda hinder och orsaker, till att försumma de ting som god äro, att han endels såsom en fånge, måste stundom slita sig lös, och såsom stjäla tiden, och emellanåt dyrt lösan med ogunst, rc.
V. 18. (e) Överdådighet) Som vi se de drinkare äro ville, överdådige, skamlöse, och otuktige i allting, med ordom, rop och skri, och andra åthävor.
V. 32. (f) Denna hemlighet) Sacrament eller mysterium kallas hemlighet, eller ett fördolt ting, det dock utvärtes haver sina betydning. Så är ock Christus och hans Församling en hemlighet, ett stort, heligt, fördolt ting, det man tro måste, och icke se kan. Det varder nu med man och kvinno såsom genom sitt utvärtes tecken betytt; att såsom mannen och kvinnan äro en lekamen, och hava alla ägodelar menliga: så haver ock den Christna Församlingen allt det Christus är och haver.
* Col. 3: 20.
* 2. Mos. 20: 12. 5. Mos. 5: 16. Syr. 3: 9. Matth. 15: 4. Marc. 7: 10.
* Col. 3: 21. * 5. Mos. 6: 7, 20. Ps. 78: 4. Ords. 29: 17.
* Col. 3: 22. 1. Tim. 6: 1. Tit. 2: 9.
* Rom. 2: 6. 2. Cor. 5: 10.
* 5. Mos. 10: 17. 2. Chrön. 19: 7. Vish. 6: 8. Syr. 35: 16. Ap. G. 10: 34. Rom. 2: 11. Gal. 2: 6. Eol. 3: 25. 1. Pet. 1: 17.
* Rom. 13: 12. 2. Cor. 6: 7. Col. 3: 12. 1. Thess. 5: 8.
* Eph. 2: 2.
* 2. Cor. 10: 4.
* Esa. 11: 5. Luc. 12: 35. 1. Pet. 1: 13.
* Esa. 59: 17. * Ebr. 4: 12.
* Marc. 13: 33. Luc. 18: 1. Rom. 12: 12. Col. 4: 2. 1. Thess. 5: 17.
* Ap. G. 4: 29. Col. 4: 3. 2. Thess. 3: 1.
* 2. Cor. 5: 20. * Ap. G. 28: 20.
* Col. 4: 7.
* 2. Tim. 4: 12.
V. 15. (a) Med fridsens Evangelii färdighet) Nämliga till att predika, och bekänna det, och göra allt det där till hörer.