BIBELBIBLIOTEKET

SVENSKA KJV BIBELN

1611 AV, Den Auktoriserade King James Version - Svenska Utgåvan.

Gamla Testamentet

Mika.

Mika, kapitel 1-7.


Gamla Testamentet, välj bok:

1 MOS2 MOS3 MOS4 MOS5 MOSJOSDOMRUT1 SAM2 SAM1 KUNG2 KUNG1 KRÖN2 KRÖNESRANEHESTJOB: PS: 1-7576-150ORDSPREDHVJESJERKLAGHESDANHOSJOELAMOSOBADJONAMIKANAHHABSEFHAGSAKMAL:

Nya Testamentet, välj bok:

MATTMARKLUKJOHAPGROM1 KOR2 KORGALEFFILKOL1 TH2 TH1 TIM2 TIMTITFILEMHEBRJAK1 PETR2 PETR1 JOH2 JOH3 JOHJUDUPP

Mika, välj kapitel:

1 ⎜ 2 ⎜ 3 ⎜ 4 ⎜ 5 ⎜ 6 ⎜ 7
SVENSKA KJV BIBELN

MIKA, KAPITEL 1

1 Mika visar Guds vrede mot Jakob, för avgudadyrkan. 10 Han uppmanar till sorg.


Mika 1:1 HERRENS ord som kom till Mika från Moreset på Jotams, Ahas, och Hiskias tid, Judas kungar, det han såg angående Samaria och Jerusalem.*

[*Notering: ”Mika från Moreset”: Mika identifieras som en profet från Moreset (Moresheth-Gath, enligt Mika 1:14), en liten stad i Judas södra del. – ”På Jotams, Ahas och Hiskias tid, Judas kungar”: Daterar Mikas profetiska verksamhet till cirka 750–687 f.Kr., en period av politisk oro och religiös avfällighet i både Juda och Israel. (2 Kungaboken 15–20 och 2 Krönikeboken 27–32). – Samaria och Jerusalem: Samarias fall inträffade 722 f.Kr. (2 Kungaboken 17), medan Jerusalem senare föll 586 f.Kr. (2 Kungaboken 25).]

Mika 1:2 Hör, alla ni folk; lyssna, O jord, och allt som finns därpå: och låt Herren GUD vara ett vittne mot er, Herren från hans heliga tempel.

Mika 1:3 Ty, se, HERREN går ut från hans plats, och skall stiga ner, och trampa på jordens höga platser.

Mika 1:4 Och bergen skall smälta under honom, och dalarna skall klyvas, som vax för elden, och som är hällda ner en brant plats.

Mika 1:5 För Jakobs överträdelse är allt detta, och för Israels hus synder. Vad är Jakobs överträdelse? är det inte Samaria? och vad är Judas höga platser? är de inte Jerusalem?

Mika 1:6 Därför skall jag göra Samaria till en grushög på fältet, och som planteringar för en vingård: och jag skall välta dess stenar ner i dalen, och jag skall blotta dess grundvalar.

Mika 1:7 Och alla hennes utskurna avgudar skall krossas, och alla hennes tempelgåvor ska brännas upp i eld, och alla hennes avgudabilder skall jag göra öde: ty hon har samlat det av en skökas lön, och de skall återvända till en skökas lön.*

[*Notering: ”Avgudar skall krossas”: Se 2 Mosebok 32:20, där Moses förstör guldkalven, och Jesaja 2:18, där avgudar försvinner vid Herrens dag. – ”Skökas lön”: Jämför Hosea 2:5–7, där liknande bildspråk används för att beskriva Israels andliga otrohet. – ”Brännas upp i eld”: Jämför 5 Mosebok 7:25, där Gud befaller att avgudabilder ska förstöras genom eld.]

Mika 1:8 Därför skall jag klaga och yla, jag skall gå avklädd och naken: Jag skall göra ett klagande som drakarna, och sörja som ugglorna.

Mika 1:9 För hennes sår är obotligt; det har nått till Juda; han har kommit till mitt folks port, ja ända till Jerusalem.

Mika 1:10 ¶ Kungör ni det icke i Gat, gråt icke alls: i Afrahs hus rulla dig själv i stoftet.*

[*Notering:”Gat” var en Filistéisk stad och en fiende till Israel (jfr 1 Samuelsboken 17:4). – ”Afrah”: Namnet betyder "stoft" eller "damm". Att rulla sig i stoftet är en gammal sorgegest (jfr Job 2:12).]

Mika 1:11 Gå vidare, du invånare i Safir, i din skam och nakenhet: invånarna i Sa'anan gick icke ut vid sorgen i Bet-esel; han skall av dig mottaga hans ställning.*

[*Notering: Versen beskriver hur städerna Safir som betyder ”skönhet” eller ”glans”, Sa'anan som betyder ”gå ut” eller ”utgång” och Bet-esel som betyder ”närhetens hus”, är namn som antyder skönhet, frihet och närhet, som nu drabbas av skam, rädsla och isolering. ”skam och nakenhet”: Se Nahum 3:5 och Jesaja 47:3, där nakenhet används som bild för skam och förödmjukelse. – ”Gick inte ut”: Jämför med Domarboken 5:17, där vissa stammar vägrade delta i kampen och därigenom drog skam över sig.]

Mika 1:12 Ty invånarna i Marot väntade ivrigt på det goda: men det onda kom från HERREN till Jerusalems port.*

[*Notering: Namnet ”Marot” kommer från ett ord som betyder ”bitterhet”. – ”Det onda kom från Herren”: Här framställs domen som direkt från Gud, vilket visar att det är en rättvis och gudomligt sanktionerad konsekvens av folkets synder. Detta ”onda” är inte moraliskt ont utan snarare en form av straff eller prövning. – Att domen når Jerusalems port understryker dess allvar, då domen inte bara är begränsad till omgivande städer utan hotar själva hjärtat av Juda.]

Mika 1:13 O du invånare i Lakish, spänn vagnen för den snabba hästen: hon är början till synd för dottern av Sion: ty Israels överträdelser var funna i dig.*

[*Notering: ”Du invånare i Lakish”: Lakish var en viktig stad i Juda, känd för sin militärstrategiska betydelse, se Josua 10:31–32, där Lakish nämns som en av de städer som intogs av Israel, och 2 Kungaboken 18:13–14, där staden spelade en roll i Assyriens invasion. – ”Dottern av Sion”: En vanlig poetisk term för Jerusalem, som också används i Jesaja 1:8 och Mika 4:10 för att beskriva stadens relation till Gud.]

Mika 1:14 Därför skall du giva gåvor till Moreshet-gat: husen i Aksib skall bli en lögn för Israels kungar.*

[*Notering: Moreshet-gat var profeten Mikas hemstad (jfr Mika 1:1 och Jeremia 26:18). – Namnet ”Aksib” betyder ”lögn” eller ”bedrägeri” och nämns också i Josua 19:29 som en stad i Asers område, men här används det symboliskt för svek och falska förhoppningar.]

Mika 1:15 Men jag ska bringa en arvinge till dig, O invånare av Maresha: han skall komma till Adullam, Israels härlighet.*

[*Notering: Maresha var en befäst stad i Juda (se Josua 15:44). Stadens namn betyder ”ägodel” eller ”arv”. – ”Adullam”: Jämför med 1 Samuelsboken 22:1–2, där David och hans män sökte skydd i Adullams grotta under förföljelser.]

Mika 1:16 Gör dig skallig, och raka dig för dina ljuvliga barn; gör din skallighet stor som örnens; ty de har gått i fångenskap bort från dig.*

[*Notering: Skallighet och rakning av huvudet var i antiken uttryck för djup sorg och förlust (jfr Jesaja 22:12, Jeremia 47:5).]

Mika, välj kapitel:

1 ⎜ 2 ⎜ 3 ⎜ 4 ⎜ 5 ⎜ 6 ⎜ 7 TOP
SVENSKA KJV BIBELN

MIKA, KAPITEL 2

1 Mot förtryck. 4 En klagovisa. 7 En tillrättavisning av orättvisa och avgudadyrkan. 12 Ett löfte om att återupprätta Jakob.


Mika 2:1 VE över dem som tänker ut ondska, och utför det onda på sina sängar! när morgonen gryr, utför de det, eftersom det är i deras hands makt.

Mika 2:2 De åtrår fält, och tar dem med våld; och hus, och tar bort dem: så förtrycker de en man och hans hus, ja en man och hans arv.

Mika 2:3 Därför så säger HERREN: Se, mot denna familj tänker jag ut en ondska, från vilken ni inte skall avlägsna era halsar; inte heller skall ni gå högmodigt: ty denna tid är ond.

Mika 2:4 ¶ På den dagen skall en ta upp en liknelse mot dig, och klaga med en sorgsen klagan, och säga, Vi är helt och hållet bortskämda: han har förändrat mitt folks del: hur har han avlägsnat det från mig! genom att vända sig bort har han delat våra fält!

Mika 2:5 Därför skall du icke ha någon som kastar lott med mätsnöret i HERRENS församling.*

[*Notering: ”Kasta lott med mätsnöret”: Att kasta lott och mäta land var den metod som användes för att fördela arvedelarna i Israel (se Josua 14:2; 18:10). Detta syftar på folkets del i det förlovade landet, som nu har gått förlorad.]

Mika 2:6 Profetera inte, säger de till dem som profeterar: de skall inte profetera för dem, så att de inte skall skämmas.

Mika 2:7 ¶ O du som är namngiven huset av Jakob, är anden av HERREN begränsad? är detta hans göranden? gör inte mina ord gott för honom som vandrar i rättfärdighet?

Mika 2:8 Även nyligen har mitt folk rest sig som en fiende: ni rycker av manteln med klädnaden från dem som går förbi i trygghet som män som inte är redo för krig.*

[*Notering: “Rycker av mantel” se 2 Mosebok 22:26–27, där lagen förbjuder att behålla en låntagares mantel över natten, eftersom den är nödvändig för deras överlevnad. Jesaja 58:7 påminner om att dela sina kläder med de nakna. – ”Går förbi i trygghet” Psaltaren 35:20 fördömer de som angriper dem som lever i fred.]

Mika 2:9 Kvinnorna i mitt folk har ni drivit bort från deras ljuvliga hem; från deras barn har ni tagit bort min härlighet för alltid.

Mika 2:10 Stå ni upp, och gå bort; ty detta är inte er vila: eftersom det är förorenat, skall det fördärva er, ja med ett fruktansvärt fördärv.

Mika 2:11 Om en man vandrar i ande och lögn, och säger, Jag skall profetera för dig om vin och om starka drycker; ja han skall vara profeten av detta folk.

Mika 2:12 ¶ Jag skall förvisso samla dig, O Jakob, hela dig; jag skall förvisso samla Israels kvarleva; Jag skall föra dem samman som får av Bosra, som en flock mitt i deras fålla. de skall bullra högt på grund av mängden människor.

Mika 2:13 Genombrytaren går framför dem: de har brutit igenom, och har passerat genom porten, och de har gått ut genom den: och deras kung skall passera framför dem, och HERREN är i spetsen för dem.

Mika, välj kapitel:

1 ⎜ 2 ⎜ 3 ⎜ 4 ⎜ 5 ⎜ 6 ⎜ 7 TOP
SVENSKA KJV BIBELN

MIKA, KAPITEL 3

1 Prinsarnas grymhet. 5 Profeternas falskhet. 8 Deras bådas trygghet.


Mika 3:1 OCH jag sade, Hör, jag ber dig, O ledare av Jakob, och ni prinsar av Israels hus; Är det inte för er att känna till domen?

Mika 3:2 Som hatar det goda, och älskar det onda; som rycker bort huden från dem, och köttet från deras ben;

Mika 3:3 De äter också mitt folks kött, flår av deras hud, och de krossar deras ben; och de hackar dem i bitar, som till grytan, och som kött i kitteln.

Mika 3:4 Då ska de ropa till HERREN, men han ska inte höra dem: han skall till och med dölja hans ansikte för dem vid den tiden, eftersom de har handlat illa i deras göranden.

Mika 3:5 ¶ Så säger HERREN om de profeter som förleder mitt folk, som biter med sina tänder, och ropar, Fred, men honom som de icke lägger i sin mun, honom förbereder de krig mot.

Mika 3:6 Därför skall natt vara över dig, att ni inte har en vision; och det skall vara mörker över dig, att ni inte skall uttala förutsägelser; och solen skall gå ner över profeterna, och dagen skall mörkna över dem.

Mika 3:7 Då skall siarna skämmas, och spåmännen bli förvirrade: ja, de skall alla täcka deras läppar; ty det finns inget svar av Gud.

Mika 3:8 ¶ Men jag är verkligen full av kraft genom anden av HERREN, och av dom, och av styrka, för att kungöra för Jakob hans överträdelse, och för Israel hans synd.

Mika 3:9 Hör detta, jag ber dig, ni ledare för Jakobs hus, och prinsar av Israels hus, som avskyr dom, och förvränger all rättvisa.

Mika 3:10 De bygger upp Sion med blod och Jerusalem med orättfärdighet.

Mika 3:11 Dess ledare dömer för mutor, dess präster undervisar för betalning, och dess profeter spår för pengar. Ändå stöder de sig på HERREN och säger, Är icke HERREN bland oss, kan intet ont komma över oss.

Mika 3:12 Därför skall Sion för er skull plöjas som ett fält, och Jerusalem skall bli en grushög, och husets berg som skogens höga platser.

Mika, välj kapitel:

1 ⎜ 2 ⎜ 3 ⎜ 4 ⎜ 5 ⎜ 6 ⎜ 7 TOP
SVENSKA KJV BIBELN

MIKA, KAPITEL 4

1 Kyrkans härlighet, 3 fred, 8 rike, 11 och seger.


Mika 4:1 MEN i de sista dagarna skall det ske, att berget av HERRENS hus skall etableras på toppen av bergen, och det skall höjas över kullarna; och folk skall strömma till det.

Mika 4:2 Och många nationer skall komma, och säga, Kom, låt oss gå upp till HERRENS berg, och till Jakobs Guds hus; och han skall lära oss hans vägar, och vi skall vandra på hans stigar: ty lagen skall utgå från Sion, och ordet av HERREN från Jerusalem.

Mika 4:3 ¶ Och han skall döma bland många folk, och tillrättavisa starka nationer långt borta; och de skall smida deras svärd till plogbillar*, och deras spjut till vingårdsknivar: en nation skall inte lyfta upp ett svärd mot en annan nation, inte heller skall de mer lära sig kriga.*

[*Notering: Versen beskriver en framtida tid av fred och harmoni under Guds rättfärdiga regering. Vapnen för krig ersätts med redskap för fredligt arbete. I Jesaja 2:4: finns en nästan identisk vision om fred under Messias regering.] 

[*Notering: Ordet ”Plowshares” i KJV är ett engelskt ord som refererar till ”plogbillar”. Plogbillen är den vassa, metalliska delen av en plog som skär genom jorden, vid jordbearbetning, för att vända den och förbereda den för plantering. – Ordet ”Pruninghooks” i KJV (på sv. ”vingårdsknivar” alt. övers. ”beskärningskrokar”) är ett engelskt ord som används för att beskriva ett redskap för beskärning av träd och vinrankor. Traditionellt har en pruninghook en böjd eller krokig bladform, vilket gör det lättare att skära av grenar eller skott.]

Mika 4:4 Men de skall var och en sitta under hans vinstock och under hans fikonträd; och ingen skall göra dem förskräckta: ty HERREN Sebaots mun har talat det.

Mika 4:5Ty alla folk skall vandra var och en i namnet av hans gud, men vi skall vandra i namnet av HERREN vår Gud i evigheters evighet.

Mika 4:6 På den dagen, säger HERREN, skall jag samla henne som haltar, och jag skall samla henne som är fördriven, och henne som jag har plågat;

Mika 4:7 Och jag skall göra henne som haltade till en kvarleva, och henne som var fördriven till en stark nation: och HERREN skall regera över dem på Sions berg från nu, ja för evigt.

Mika 4:8 ¶ Och du, O flockens torn, fästet för dottern av Sion, till dig skall det komma, ja det första herraväldet; riket skall komma till dottern av Jerusalem.

Mika 4:9 Varför ropar du högt? Finns det ingen kung i dig? Har din rådgivare gått förlorad? ty födslovåndor har gripit dig som en kvinna i födsel.

Mika 4:10 Var i smärta, ansträng dig för att föda, O dotter av Sion, likt en kvinna i födslovåndor: ty nu skall du gå ut ur staden, och du skall bo i fältet, och du skall gå ända till Babylon; där skall du bli befriad; där skall HERREN återlösa dig ur dina fienders hand.

Mika 4:11 ¶ Nu är också många nationer samlade mot dig, som säger, Låt henne vara besudlad, och låt vår blick riktas mot Sion.

Mika 4:12 Men HERRENS tankar känna de icke, och hans rådslut förstå de icke; ty han skall samla dem såsom kärvarna på golvet.

Mika 4:13 Stå upp och tröska, O dotter av Sion: ty jag skall göra ditt horn till järn, och göra dina klövar till mässing: och du skall slå sönder många folk, och jag skall helga deras vinning åt HERREN, och deras substans åt Herren av hela jorden.

Mika, välj kapitel:

1 ⎜ 2 ⎜ 3 ⎜ 4 ⎜ 5 ⎜ 6 ⎜ 7 TOP
SVENSKA KJV BIBELN

MIKA, KAPITEL 5

1 Kristus födelse. 4 Hans rike. 8 Hans erövring.


Mika 5:1 SAMLA dig nu i trupper, O dotter av trupper: han har lagt belägring mot oss: de skall slå domaren av Israel med en käpp på kinden.

Mika 5:2 Men du, Bet-lehem Efratá, även om du är liten bland Judas tusentals, så skall han komma ut från dig till mig som skall vara härskare i Israel; och från dig skall han komma fram vars ursprung har varit från urminnes tider, från evigheten.*

[*Notering: Denna profetia pekar på en framtida kung som ska regera över Israel. Detta uppfylls i Jesus Kristus, som föddes i Betlehem och identifierades som den rättmätige arvtagaren till Davids tron (Matteus 2:6). – ”Vars ursprung har varit från urminnes tider, från evigheten” Detta beskriver den kommande härskarens eviga natur. Det antyder hans gudomlighet, då endast Gud har ett ursprung som sträcker sig från evigheten.]

Mika 5:3 Därför skall han överge dem, till den tid hon som är i födslovåndor har fött: då skall kvarlevan av hans bröder återvända till Israels barn.

Mika 5:4 ¶ Och han skall stå och ge föda i HERRENS styrka, i majestätet av namnet av HERREN hans Gud; och de skall stanna: ty nu skall han bli stor ända till jordens ändar.

Mika 5:5 Och han skall vara vår fred, när Assyriern skall komma in i vårt land: och när han skall trampa i våra palats, då skall vi resa mot honom sju herdar, och åtta viktiga män.

Mika 5:6 Och de skall ödelägga Assyriens land med svärd, och Nimrods land vid dess ingångar: så skall han befria oss från Assyriern, när han kommer in i vårt land, och när han trampar inom våra gränser.

Mika 5:7 Och Jakobs kvarleva skall vara mitt ibland många folk som dagg från HERREN, som regnskurar på gräset, som inte dröjer för människor, eller väntar för människors söner.

Mika 5:8 ¶ Och Jakobs kvarleva skall vara bland Hedningarna mitt ibland många folk såsom ett lejon bland skogens djur, såsom ett ungt lejon bland flockarna av får, som, om han går igenom, både trampar ned, och sliter i stycken, och ingen kan befria.

Mika 5:9 Din hand skall lyftas upp över dina motståndare, och alla dina fiender skall bli avskurna.

Mika 5:10 Och det skall ske på den dagen, säger HERREN, att jag skall avhugga dina hästar ut ur din mitt, och förgöra dina stridsvagnar:

Mika 5:11 Och jag skall avskära städerna av ditt land, och kasta ner alla dina fästningar:

Mika 5:12Och jag skall avskära häxkonster ur din hand; du skall inte längre ha några sanningssägare:*

[*Notering: I KJV Bibeln används ordet ”soothsayers” för att beskriva individer som ägnar sig åt förutsägelser eller spådomar, vilket var vanligt i forntida kulturer, inklusive Kanaans och Mesopotamiens. Dessa praktiker var strängt förbjudna av Gud eftersom de sågs som avgudadyrkan och ett sätt att försöka kontrollera framtiden utan att lita på Guds suveränitet. Ordet ”soothsayer” i KJV, härstammar från ”sooth”, som betyder ”sanning” på äldre engelska, och ”sayer”, vilket betyder ”den som talar”. En soothsayer är alltså ”en som talar sanning” och i Apg. 16:16-17 läser vi att en viss ungmö som var besatt av en spådomsande som sa: ”Dessa män är den högste Gudens tjänare, som visar oss vägen till frälsning”. Lägg märke till att hon talade sanning, hon ljög inte. ”Soothsayer”, (på sv. ”sanningssägare”) är helt korrekt angivet i KJV. (5 Mosebok 18:10–12; Jes. 8:19; Dan. 2:27, 4:7, 5:7, 5:11).]

Mika 5:13 Dina snidade bilder skall jag också avskära, ur din mitt; och du skall icke mer tillbedja dina händers verk.

Mika 5:14 Och jag skall rycka bort dina lundar ur din mitt: och jag skall förstöra dina städer.*

[*Notering: ”Rycka upp dina lundar”. Lundar (eng. groves) syftar på heliga trädgårdar eller lundar som användes för avgudadyrkan, ofta förknippade med dyrkan av Ashera, en Kanaaneisk gudinna. Dessa platser användes för ritualer som Gud fördömde (5 Mosebok 16:21; 2 Kungaboken 23:6)]

Mika 5:15 Och jag skall verkställa hämnd i vrede och raseri över hedningarna, sådan som de aldrig har hört.

Mika, välj kapitel:

1 ⎜ 2 ⎜ 3 ⎜ 4 ⎜ 5 ⎜ 6 ⎜ 7 TOP
SVENSKA KJV BIBELN

MIKA, KAPITEL 6

1 Guds tvist om hjärtlöshet, 6 om okunnighet, 10 om orättvisa, 16 och om avgudadyrkan.


Mika 6:1 HÖR nu vad HERREN säger, Res dig upp, kämpa du inför bergen, och låt kullarna höra din röst.

Mika 6:2 Hör ni, O berg, HERRENS kontrovers, och ni jordens starka grundvalar: ty HERREN har en kontrovers med hans folk, och han kommer att vädja med Israel.

Mika 6:3 O mitt folk, vad har jag gjort mot dig? och vari har jag tröttat ut dig? vittna mot mig.

Mika 6:4 Ty jag förde dig upp ut ur Egyptens land, och jag friköpte dig ur tjänarnas hus; och jag sände framför dig Mose, Aron, och Mirjam.*

[*Notering: Begreppet ”friköpte” (KJV. redeemed) betonar Guds roll som frälsare och befriare. ”Tjänarnas hus” syftar på det brutala slaveriet som Israel uthärdade i Egypten.– Gud påminner sitt folk om de ledare han utvalde för att vägleda dem under och efter uttåget. – Mose: Profeten och laggivaren som förmedlade Guds vilja. – Aron: Den första översteprästen, som ledde den andliga aspekten av Israels relation med Gud. – Mirjam: Profetissan som spelade en viktig roll i folkets jubel och lovsång efter räddningen (2 Mosebok 15:20–21).]

Mika 6:5 O mitt folk, kom ihåg vad Balak, Moabs kung, rådgjorde, och vad Bileam, Beors son, svarade honom från Shittim till Gilgal, så att ni må känna HERRENS rättfärdighet.

Mika 6:6 ¶ Varmed skall jag komma inför HERREN, och böja mig inför Gud i höjden? skall jag komma inför honom med brännoffer, med årsgamla kalvar?*

[*Notering: Brännoffer (eng. burnt offerings) och kalvar var centrala delar av Israels offerkult enligt Mose lag (3 Mosebok 1:3–5). Årsgamla kalvar ansågs vara särskilt värdefulla och symboliserar det bästa som en människa kunde erbjuda. 1 Samuelsboken 15:22; Hosea 6:6.]

Mika 6:7 Blir HERREN tillfreds med tusentals baggar, eller med tiotusentals floder av olja? skall jag giva min förstfödda för min överträdelse, frukten av min kropp för synden av min själ?*

[*Notering: Denna vers ställer frågor som belyser människans ofta felaktiga försök att tillfredsställa Gud genom överdådiga offer eller extrema handlingar. Tomma ritualer kontra hjärtats rättfärdighet: 1 Samuelsboken 15:22: ”Lydnad är bättre än offer.” – Psaltaren 51:16–17: ”Du har inget behag till slaktoffer... Ett förkrossat hjärta är Guds offer.” – 5 Mosebok 12:31: Gud fördömer offrandet av barn som avskyvärda handlingar från hedniska kulturer.]

Mika 6:8 Han har visat dig, O människa, vad som är gott. och vad begär Herren av dig, annat än att du handlar rättvist, älskar barmhärtighet, och vandrar ödmjukt med din Gud?

Mika 6:9 HERRENS röst ropar till staden, och mannen av visdom skall se ditt namn: hör ni käppen, och som har utsett det.

Mika 6:10 ¶ Finns det ännu ondskans skatter i de ogudaktigas hus, och en otillräcklig måttstock som är avskyvärd?

Mika 6:11 Skall jag räkna dem rena med de onda vågskålarna, och med en väska av bedrägliga vikter?*

[*Notering: Guds avsky för oärliga vikter och mått: Vågskålar var en viktig del av handel och ekonomiska transaktioner i forntiden. ”Onda vågskålar” (KJV. wicked balances) syftar på manipulerade verktyg som används för att lura eller exploatera kunder, vilket är en symbol för orättvisa och korruption. – ”Bedrägliga vikter” (KJV. deceitful weights) beskriver vikter som inte motsvarar sitt angivna värde och används för att bedra i affärer. Detta representerar medveten oärlighet och ekonomisk utnyttjande. – Ordspråksboken 11:1: ”Ett falskt mått är en styggelse för Herren, men ett rättvist vikt är hans glädje.”; 5 Mosebok 25:15: ”Du skall ha fulla och rätta vikter och mått, för att du skall få leva länge i det land som Herren, din Gud, ger dig.”.]

Mika 6:12 Ty dess rika män är fulla av våld, och dess invånare har talat lögner, och deras tunga är bedräglig i deras mun.

Mika 6:13 Därför skall jag också göra dig sjuk genom mina slag, ödelägga dig på grund av dina synder.

Mika 6:14 Du skall äta, men inte bli mätt; och din förnedring skall vara mitt ibland dig; och du skall gripa tag, men icke befria; och det som du befriar skall jag utlämna åt svärdet.

Mika 6:15 Du skall så, men inte skörda; du skall trampa oliver, men inte smörja dig med olja; och göra sött vin, men inte dricka det.

Mika 6:16 ¶ Ty stadgarna av Omri* är hållna, och alla gärningar av Ahabs hus, och ni vandrar efter deras råd. därför skall jag göra dig till en ödemark, och dess invånare till ett väsande*. därför skall ni bära mitt folks skam.

[*Notering: Omri var en kung i Israel som beskrivs som en av de mest ogudaktiga i Israels historia (1 Kungaboken 16:25; 21:25). Hans ”stadgar” representerar orättfärdiga och avgudadyrkande lagar och praxis som fortsatte att influera Israel efter hans regering. – Ahab, Omris son, var ännu värre och är känd för sin avgudadyrkan, särskilt till Baal, och för sin ondskefulla drottning Isebel (1 Kungaboken 16:30–33). “Alla gärningar av Ahabs hus” inkluderar deras främjande av avgudadyrkan och korruption.] 

[*Notering: Ordet “hissing” i KJV (på sv. “väsande”) "שְׁרֵקָה" (shereqah), vilket kommer från roten "שרק" (sharaq) (“hiss”) och syftar på ett uttryck av förakt eller hån. – ”Hiss”, (på sv. “väsa”) 1 Att göra ett ljud genom att driva andedräkten mellan tungan och de övre tänderna; att ge en stark aspiration, som liknar det ljud som görs av en orm och vissa andra djur, eller det av vatten som kastas på hett järn. Väsande är ett uttryck för förakt. ”Köpmännen bland folket skall väsa på dig;” Hes. 27:36. 2 Att uttrycka förakt eller ogillande genom att väsa. – Websters Dictionary 1828. – ”Hissing”,Att göra ljudet av ormar. Ett väsande ljud; ett uttryck för hån eller förakt. 1 Anledningen till förakt; föremålet för förakt och hån. ”Och jag skall göra denna stad öde och till ett väsande;” Jeremia 19:8.– Websters Dictionary 1828.]

Mika, välj kapitel:

1 ⎜ 2 ⎜ 3 ⎜ 4 ⎜ 5 ⎜ 6 ⎜ 7 TOP
SVENSKA KJV BIBELN

MIKA, KAPITEL 7

1 Kyrkan klagar över sitt lilla antal, 3 och den allmänna korruptionen, 5 sätter hon sin tillit, inte till människor utan till Gud. 8 Hon triumferar över hennes fiender. 14 Gud tröstar henne med löften, 16 med fiendernas förvirring, 18 och med hans barmhärtighet.


Mika 7:1 VE mig! Ty jag är som när de har samlat in sommarens frukter, som efterplockningarna vid vinskörden: det finns ingen klase att äta: min själ längtade efter den tidiga frukten.*

[*Notering: Efterplockningarna (KJV. “grapegleanings”) var de få kvarvarande druvorna som blev kvar efter huvudskörden. Dessa var ofta små, oansenliga och inte lika värdefulla. Det symboliserar en känsla av att inget av verkligt värde återstår. Jesaja 17:6]

Mika 7:2 Den gode mannen är utrotad från jorden: och det finns ingen rättrådig bland män: de ligga alla på lur efter blod; de jaga var och en hans broder med ett nät.

Mika 7:3 ¶ Att de må göra ont med båda händerna ivrigt, prinsen frågar, och domaren frågar efter en belöning; och den store mannen, han uttalar hans skadliga önskan: så spinner de ihop det.

Mika 7:4 Den bäste av dem är såsom en törnbuske: den rättrådige är skarpare än en tagghäck: dina väktares och din hemsökelses dag kommer; nu skall deras förvirring vara.

Mika 7:5 ¶ Förlita dig icke på en vän, sätt icke din tillit till en vägledare: håll dörrarna av din mun från henne som ligger i din barm.

Mika 7:6 Ty sonen vanärar fadern, dottern reser sig mot hennes moder, svärdottern mot hennes svärmoder; en mans fiender är männen i hans eget hus.

Mika 7:7 Därför vill jag se till HERREN; jag vill vänta på min frälsnings Gud: min Gud skall höra mig.

Mika 7:8 ¶ Gläd dig icke emot mig, O min fiende: när jag faller, skall jag resa mig; när jag sitter i mörker, skall HERREN vara ett ljus för mig.

Mika 7:9 Jag skall bära HERRENS vrede, eftersom jag har syndat mot honom, tills han försvarar min sak, och avkunnar dom för mig: han skall föra mig fram i ljuset, och jag skall se hans rättfärdighet.

Mika 7:10 Då skall hon som är min fiende se det, och skammen skall täcka henne som sade till mig, Var är HERREN din Gud? mina ögon skall se henne: nu skall hon bli nedtrampad såsom gatornas lera.

Mika 7:11 På den dag då dina murar ska byggas, på den dagen skall påbudet vara långt borta.

Mika 7:12  den dagen skall han också komma till dig från Assyrien, och från de befästa städerna, och från fästningen ända till floden, och från hav till hav, och från berg till berg.

Mika 7:13 Trots detta skall landet bli öde på grund av dem som bor däri, ty det är frukten av deras göranden.

Mika 7:14 ¶ Föd ditt folk med din käpp, flocken av ditt arv, som bor ensamma i skogen, i Karmels mitt: låt dem föda i Basan och Gilead, såsom i forna dagar.*

[* Notering: Karmel är en bergskedja i norra Israel, nära Medelhavskusten. Den sträcker sig från dagens Haifa och söderut och var känd för sin skogsklädda natur och bördiga mark. Jesaja 35:2; Berget Karmel var också platsen för profeten Elias konfrontation med Baals profeter (1 Kungaboken 18:19–40.Bashan och Gilead som bördiga områden: 5 Mosebok 32:14: Amos 4:1.]

Mika 7:15 I enlighet med de dagar då du drog ut ur landet av Egypten skall jag visa honom underbara ting.

Mika 7:16 ¶ Nationerna skall se och stå förvirrade över all deras makt: de skall lägga deras hand på deras mun, deras öron skall bli döva.

Mika 7:17 De skall slicka stoftet såsom en orm*, de skall komma ut ur sina hålor såsom jordens maskar: de skall frukta HERREN vår Gud, och skall frukta på grund av dig.

[*Notering: “De skall slicka stoftet som en orm”: Ormen är en symbol för nederlag och förödmjukelse. Att “slicka stoftet” förstärker bilden av total underkastelse och skam (jämför 1 Mosebok 3:14, där ormen (förbannas att krypa på marken och äta stoft). – Ormar “slickar stoftet” genom att använda sin kluvna tunga, vilket är en del av deras luktsinne. De sticker ut tungan och samlar mikroskopiska partiklar från luften eller marken. När tungan dras tillbaka förs den till ett specialiserat organ i gommen, Jacobsons organ, där partiklarna analyseras för att identifiera dofter. Tungan överför doftpartiklar till organet, vilket hjälper ormen att uppfatta sin omgivning och eftersom tungan är, liksom det Jacobsonska organet, delad kan den avgöra åt vilket håll som doften är som starkast. Ormens "slickande" ger alltså inte smak i traditionell mening, utan en kombination av lukt och kemisk analys av omgivningen. – Symboliskt matchar denna illustration även användandet av ordet ”Hissing” (på sv.”väsande”) i t.ex Mika 6:16, att de efterliknar ljudet av ormar genom att ge ifrån sig ett väsande ljud; som är ett uttryck för hån eller förakt.]

Mika 7:18 Vem är en Gud som du, som förlåter orättfärdighet, och förbiser överträdelsen hos kvarlevan av hans arvedel? han håller inte fast vid hans vrede för evigt, ty han har behag i barmhärtighet.

Mika 7:19 Han skall vända sig om, han skall förbarma sig över oss; han skall kuva våra synder; och du skall kasta alla deras synder i havets djup.

Mika 7:20 Du skall uppfylla sanningen för Jakob, och barmhärtigheten för Abraham, som du med ed lovade våra fäder i forna dagar.

Mika, välj kapitel:

1 ⎜ 2 ⎜ 3 ⎜ 4 ⎜ 5 ⎜ 6 ⎜ 7 TOP